STEAM – iš anglų kalbos kilęs akronimas, reiškiantis penkias disciplinas (Science – gamtos mokslai, Technology – technologijos, Engineering – inžinerija, Arts – menai ir kūryba, Math – matematika). Tai integruotas ugdymo modelis, kai vienu metu sujungiamos visos šios penkios disciplinos, įstaigos ugdytiniai nagrinėja gamtoje ir aplinkoje aptinkamus teorinius reiškinius, skaičiuoja, matuoja, stebi, analizuoja, kelia hipotezes, pritaiko inžinerinius ir technologinius sprendimus ir taip stebi, kaip visos penkios sąveikauja tarpusavyje. Didžiausias dėmesys yra skiriamas praktinėms ir patirtinėms užduotims, per kurias mokiniai iškart gali pritaikyti teorines žinias ir būtent per praktiką geriau suprasti ir įsisavinti teoriją.
S – angl. Science – gamtos mokslai.
Ši raidė simbolizuoja gamtos mokslus: biologiją, chemiją, fiziką, geografiją. STEAM akronime gamtos mokslų raidė pirmoji pasirodo ne veltui, būtent žmogaus raidos etape S raidė pradeda figūruoti pirmoji dar iki visų molekulių grandinių ar sudėtingų chemijos ir fizikos mokslų formulių.
Tik gimęs kūdikis iškart pradeda tyrinėti jį supančią aplinką (reaguoja į šviesą, garsus, jaučia temperatūrų skirtumus, palaipsniui atsiranda lytėjimo analizavimas, skyrimas įvairių paviršių). Ankstyvajame vaikų raidos etape su jais supančia aplinka vaikas susipažįsta per kasdieninius rutininius dalykus, žaidimus, edukacinius žaislus, pasakas ir pokalbius. Augdamas bei stebėdamas aplinką vaikas nesąmoningai ją analizuoti: tyrinėja įvairias vandens būsenas, skysčių temperatūrą – lytėdamas, paveikslėliuose susipažįsta su skirtingais gyvūnais ar personažais, bando kartoti jų skleidžiamus garsus.
T – angl. Technology – technologijos.
STEAM ugdymo technologijas vaikų ugdyme atstoja interaktyvūs, edukaciniai žaidimai, mokantys kalbos, matematikos ar pasaulio pažinimo, įvairūs paveikslėliai, kurie padeda labiau išanalizuoti, pvz., žmogaus kūno sandarą, įvairios virtualios parodos arba susipažinimas su kitų šalių kultūra. Per programavimo žaidimus vaikas yra ugdomas, naudodamas įvairius spalvingus paveikslėlius, skatinamas sudėlioti logines sekas, algoritmuoti bei reikšti savo sukurtas sąlygas. Tarsi per žaidimą, naudodamas spalvotus blokelius, vaikas nuo ankstyvojo amžiaus ugdo analitinį mąstymą, gali atsekti priežasties, pasėkmės ryšį, mokytis, bendradarbiaudamas su draugu, efektyviai dirbti komandoje, susidurti ir gebėti išspręsti klaidas.
E – angl. Engineering – inžinerija.
STEAM ugdyme inžinerija dažniausiai suvokiama ne tik kaip žaidimo forma, bet kaip lavinamoji priemonė, kuri padeda inicijuoti, pvz., gamtos dėsnius arba vaikus supančia aplinką. Pati inžinerijos sąvoka yra glaudžiai persipynusi su technologijomis, matematika ir kūryba. Ugdytinių inžinerinį suvokimą galima lavinti ne tik mokymosi įstaigoje, bet ir namuose, gamtoje, kur tik yra pageidavimų. Atlikę paprastas inžinerines užduotis vaikai greitai tobulėja, toliau lavinasi su vis sudėtingesnėmis konstrukcijomis, mokosi analizuoti brėžinius.
A – angl. Arts – menai ir kūryba.
Naudojant menus ir kūrybą aiškiai matosi skirtumas nuo tiksliųjų mokslų, kad žmogaus protas, vadovaudamasis jausmais kūrybinėse veiklose būna orientuotas ne į rezultatą, bet į patį procesą. Būtent čia susidaro galimybė patirti kūrybinę veiklą, įsijausti, pažadina vaiko smalsumą, leidžia jam pačiam netrukdomam pasinerti į kūrybinį procesą, drąsiai eksperimentuoti, priimti sprendimus, išmėginti vis naujas idėjas, skatina tyrinėjimo ir atradimo džiaugsmą. Nepaisant kūrybos impulsyvumo, būtent ši išugdyta savybė vaikui praverčia ir suaugus.
M – angl. Math – matematika.
Sudėtinga atspėti kokiomis profesijomis ar jų atšakomis dirbsime bei kokiais darbais dirbs mūsų vaikai. Nepaisant visų spėjimų ar prognozavimų dėl ateities vizijų, aišku, kad tiek šiandienos, tiek ateities pasaulyje itin svarbu bus kritiškas mąstymas, objektyvus vertinimas ir susisteminimas gautos informacijos, sprendimų priėmimas ir vienas iš svarbiausių dalykų tai analizavimas ne tik aplink supančią aplinką, bet ir patį save. Būtent šiuos aspektus ugdo paskutinioji STEAM ugdymo raidė M: stimuliuoja matyti dalykus iš įvairių pusių, susisteminti medžiagą, lavinti erdvinį, analitinį ir loginį mąstymą. Būtent šiuos gebėjimus ir ugdo matematika: skatina matyti dalykus iš skirtingų pusių, atrasti priežasties pasekmės ryšį, susisteminti medžiagą, lavinti erdvinį, analitinį ir loginį mąstymą.
R – angl. Reading / writing – skaitymas / rašymas.
Įvairiuose šaltiniuose galima rasti, jog prie STEAM sąvokos yra pridedama raidė R (STEAM + R =STREAM). Akronime STREAM R raidė reiškia skaitymą ir rašymą. Pasitelkus šias šešias disciplinas kiekvienam ugdytiniui yra suteiktos galimybės atrasti, turiningai ir visapusiškai tyrinėti supantį pasaulį. Turėdami R raidės discipliną ugdytiniai ne tik išmoksta raidžių, tačiau pasitelkia savo kūrybiškumą ir fantaziją interpretuodami jas savaip, taip skatinami toliau tyrinėti raides, jas rašyti.
Gruodžio mėnesį lopšelyje-darželyje „Volungėlė“ vaikučiai gyveno pasakų karalystėje. Perskaitę labiausiai patikusią pasaką pedagogai su vaikais organizavo kūrybines dirbtuvėles: konstravo piešė, modeliavo, tyrinėjo. Veiklų metu vaikai darė nykštuką iš antrinių žaliavų. Sprendė problemą, kaip popieriaus lapą sutalpinti buteliuke, pasirodo, reikia popierių susmulkinti.
Vaikai statė paršiukams namus pasirinkdami medžiagas matytas pasakoje ir patys įvertino kiekvienos medžiagos tvirtumą ir patvarumą. Patys gamino, piešė, konstravo pasakų veikėjus ir aplinką, tinkančią pasakai. Mažiausieji tyrinėjo, kaip galima judinti ir prakalbinti pirštukines lėlytes.
Vaikai sužinojo, kad piešdami, lipdydami, konstruodami patys gali susikurti mylimų pasakų veikėjų teatrą ir būti artistais. Gali būti inžinieriais ir nuspręsti, iš kokių medžiagų namas tvirčiausiais. STEAM veikos nusiteikė vaikus džiugiai kūrybinei veiklai, padėjo pažinti juos supantį pasaulį.
Lapkričio mėnesį, Klaipėdos lopšelio - darželio „Volungėlė“ ugdytiniai aktyviai žaidė šviesos ir tamsos žaidimus įtraukdami į juos STEAM ugdymą. Įstaigos pedagogės kartu su savo grupių ugdytiniais panaudodamos įvairias grupėje esančias šiuolaikines ugdymosi priemones domėjosi, iš kur atsiranda šešėliai, kokie jie gali būti; vaikai žaidė žaidimus prie šviesos stalo su kinetiniu ir kvarciniu smėliu, jame mokėsi rašyti raides, skaičius, piešė formas; vaidino šešėlių teatrą, gaudė šešėlius darželio kieme; žaidė žaidimus prie šviesos kubo. Vaikai turėjo galimybę išbandyti žibintuvėlių veikimo principą bei jo panaudojimo galimybes. Veikdami, kurdami vaikai sužinojo daug naujo, patyrė džiugias emocijas veiklų metu.
Rugsėjo mėnesį „Volungėlės“ darželio ugdytiniai kalbėjosi apie rudeninius vaisius, tačiau labiau susipažinti, tyrinėti, eksperimentuoti vaikai išsirinko obuolį. Tikslas – skatinti vaikus pažinti obuolį, jo savybes, naudą žmogaus organizmui. Įvairių veiklų metu vaikai aptarė obuolių spalvas, lygino pagal dydį, rinko skaniausią obuolį. Susipažino su obuolio sandara – žievelė, kotelis, sėklos. Tyrinėjo per padidinamąjį stiklą. Atliko tyrimą, kuris obuolys greičiau paruduos – laikomas piene, vandenyje ar tuščiame inde. Vaizdavo obuolį naudodami įvairias meninės raiškos priemones.
Visą spalio mėnesį vaikučiai keliavo po matematikos šalį. Tikslas – formuoti matematinius vaizdinius, plėsti matematinių sąvokų žodyną. Vaikai matematinių gebėjimų įgyja veikdami artimiausioje juos supančioje aplinkoje: grupėse, lauko aikštelėse; naudodami jiems gerai pažįstamas, lengvai prieinamas priemones. Šį kartą naudojome rudenines gamtines priemones. Veiklų metu vaikai stebėjo rudenėjančios gamtos požymius, skaičiavo, grupavo lapus, kaštonus, daržo gėrybes. Dėliojo skaitmenis, geometrines formas, ieškojo sekos pavyzdžių. Veiklų metu vaikai įgijo patirties, ugdė gebėjimą sieti matematiką su realiu pasauliu.
Visą gegužės mėnesį STEAM veikloje „Volungėlės“ darželio ugdytiniai tyrinėjo įvairius vabzdžius, stebėjo jų elgseną gamtoje, išvaizdą, skleidžiamus garsus, sužinojo jų gyvenimo ypatumus. Vaikai aktyviai atliko įvairias užduotis, kūrybinius darbelius: kūrė vabaliukų pievas, margaspalvius drugelius, lipdė sraiges, darė bitutes iš tualetinio popierius ritinėlių, iš akmenėlių – boružėlės, vorus, sraiges, ieškojo gamtoje įvairiaspalvių drugelių spalvų. Eksperimentuojant ir pasitelkiant fantaziją, lauke rasti pagaliukai, gėlytės, kaštonai, kankorėžiai virto skruzdėlynais, drugeliais, sraigių labirintais. Naudodamiesi padidinamuoju stiklu vaikai skaičiavo rastas skruzdėles, voro kojas, boružėlės taškelius, tyrinėjo sraigių kiautus. Vaikai suprato, kad pieva yra daugybės mažų vabalėlių namai ir juos reikia saugoti...